18-05-2001 Dag 9: Yosemite National Park - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Miranda en Richard - WaarBenJij.nu 18-05-2001 Dag 9: Yosemite National Park - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Miranda en Richard - WaarBenJij.nu

18-05-2001 Dag 9: Yosemite National Park

Door: richardenmiranda

Blijf op de hoogte en volg Miranda en Richard

19 Mei 2011 | Verenigde Staten, Fresno

Onze eerste ervaring met Motel 6 is niet zo positief. We sliepen in Fresno in Motel 6, omdat het hotel dat we op het oog hadden volgeboekt was. De man verwees ons vriendelijk naar het naastgelegen hotel.
De dame bij de receptie had ons heel vriendelijk en uitbundig verwelkomd. We maakten zelfs een praatje over van alles en nog wat wat er in Europa gebeurde en wat in de US een groot schandaal was (o.a. over de president van Frankrijk).
Even later konden we naar onze kamer. Wat een hok; het was inimini klein en er stond een bed in dat nog niet eens een kleine tweepersoons was. Ik gok dat het 120m was. Er lag en laken en een smoezelige deken op. Het kussen was plat en gaf weinig steun. Ik denk dat het er al heel lang op lag. Jakkes!
Doordat we elke avond uitgeteld zijn, hebben we (nadat we het gevoel van ranzigheid geblokt hebben) alsnog best redelijk geslapen.

Het is overigens voor het eerst sinds we in de US zijn, dat we ons soms minder op ons gemak voelen. Het gebied waarin we nu zitten is erg wit en gelovig. Overal staan borden waarop staat dat God en Jesus overal bij je zijn en dat zij de meest belangrijke ‘figuren’ zijn. Bovendien staan bij de supermarkt overal bedelaars die je stalken. Als je na vier keer “Nee” niets geeft en ze negeert, krijg je dan toch nog een “God bless you”. Tsja, een ongelovige Hollander hecht daar niet zo veel waarde aan. Maar als hij dat dan toch ook doet als ik niets geef, waarom zou ik dan wat geven?
Hier is de munitie voor je bij het ene benzinepomp gekochte wapen gewoon bij de benzinepompen langs de snelweg te koop. Onmisbare borden met de tekst “We sell ammo” verstoren je uitzicht. De omgeving is hier niet zo erg vredelievend.

Maar goed, we hebben gisteren besloten dat we langs Red Rock Canyon richting Death Valley zouden rijden.
Rich had vanochtend schoenen met stalen neuzen aangeschaft, dus hij kan er weer tegenaan.

Dat was ook maar goed ook, want terwijl we onderweg waren naar Bakersfield, kregen we het genieuze idee om alsnog de andere ingang van Yosemite te proberen. Gisteren was die dicht, maar tot hoe ver? Bovendien hadden we al betaald en de tickets waren zeven dagen geldig. Het zou ons hooguit tijd en benzine kosten.
Nu konden we via Wawona Road (zuidingang) alsnog het park in. Deze route was stukken mooier dan de weg die we gisteren hadden; grote watervallen en mooie uitzichten. Maar uiteraard kregen we onderweg weer regen.
We hoopten erop dat de weg naar Glacier Point open zou zijn, maar de kans was groot dat we pech hadden; dat hadden we ook. We reden de weg naar Inspiration Point.

Het bleef de hele dag regenen. Pas na zessen (nadat Rich de Bridalveal Fall had gefotografeerd en drijfnat was teruggekomen), klaarde het op. Rich kon weer terug om opnieuw wat plaatjes te schieten zodra de zon doorkwam. Na zo’n hevige regenbui wordt Yosemite opeens sprookjesachtig als het zonnetje zich alsnog laat zien en ondergaat in de vallei.

Op de terugweg zagen we een bord met informatie over de brand die in Yosemite heeft gewoed. Dat bleek in 1990 te zijn geweest. Eenentwintig jaar laten zijn de sporen nog duidelijk zichtbaar. Als er had gestaan dat het een paar jaar geleden was, had ik het ook geloofd. Het herstelproces gaat nog heel lang duren.

In Yosemite moet je oppassen voor zwarte beren. Die schijnen 2300 keer zo goed te ruiken als mensen en ruiken dus van ver of er ergens eten is. Er staan ook bij de parkeerplaatsen speciale ‘Bear Lockers’ waar je je eten in kan opslaan.
We hadden broodjes bij ons en chocoladepasta. Vanochtend gekocht. We hebben ook broodjes met chocoladepasta gegeten. Toch jammer dat er geen beren kwamen om die broodjes voor ons te smeren.

We vertrokken tegen achten richting het hotel. Onze bedoeling was om richting Bakersfield te rijden, maar dat zou te laat worden, dus besloten terug naar Fresno te gaan. Dit keer niet naar Motel 6, want we hadden uitgevonden dat er ook een America’s Best Value Inn zat (waar we in Merced zo’n heerlijke kamer hadden gehad).
Die hotelketen is wat ons betreft een aanrader voor iedereen die van plan is de US te bezoeken. Prijzen variëren per hotel, dus het is wel handig deze vooraf even te bekijken. Wij hebben bij ons laatste bezoek in ieder geval een klantenkaart gekregen, waarmee je 15% korting krijgt op volgende boekingen. We gaan zien of dat ook daadwerkelijk zo is.
De Amerikanen kennende is dat alleen onder bepaalde voorwaarden.

• 20 Mei 2011 - 07:51

Ma:

ik vind het erg leuk om alles te lezen.doe jullie voor zichtig ,en geniet er maar van.doei mama en pa.

• 20 Mei 2011 - 08:32

Roland:

Kijk en dan ben ik blij met street view, kan bijna letterlijk volgen wat jullie doen en zien! Motel 6 ziet er inderdaad erg mooi (not) uit.... Yosemite (als ik het goed geschreven heb) dan weer wel.... Have fun u2. x

• 20 Mei 2011 - 21:00

De Herwegjes:

Hopende dat het weer een beetje beter wordt, kort vraagje, heb je nog wel twee dassen de was op zien hangen, oh dat was een wonder.
    Dit is familie van: zag 2 beren broodjes smeren, oh dat was een wonder.

Kijken weer uit naar de volgende dagen met MOOI WEER

• 20 Mei 2011 - 23:48

Paul En Ronald:

Hoi fijn te horen da je naar inspiration point geweest bent. Was het er ook zo gezellig als in Valkenswaard met die twee gezellige beren.
    We duimen mee voor een fijne verderzetting van jullie roadbook en vakantie natuurlijk. Wij zijn reeds terug en zien er als lieve bruine beren uit. Wij hadden elke dag 28 tot 30 graden en s'nachts 22 graden. Veel jongensambiance en de nodige blote bovenlijven. Al blijven het Canarias.
    XXX en fijn te horen da jullie geen sneeuw zijn tegen gekomen. We waren hiervoor een beetje ongerust na het bvi nieuws op Canaria.