16-06-2011 Dag 38: New York - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Miranda en Richard - WaarBenJij.nu 16-06-2011 Dag 38: New York - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Miranda en Richard - WaarBenJij.nu

16-06-2011 Dag 38: New York

Door: richardenmiranda

Blijf op de hoogte en volg Miranda en Richard

17 Juni 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Één protesterend lichaam: check! Één opgeblazen hoofd: check!
Gisteren en eergisteren waren wellicht wat teveel van het goede. Wat voel ik me gesloopt. Mijn hele lichaam voelt alsof er overal vloeistof is ingespoten. Da’s niet tof.
Rich was vannacht laat thuis, dus we gingen pas om drie uur slapen. Na zo’n dag is dat eigenlijk een beetje te laat.
Rich heeft nog steeds pijnlijke voeten. Het lopen begint zijn tol te eisen. Hij is het ook allemaal niet meer gewend.

We besloten vandaag eens de andere kant op te gaan. We vertrokken richting downtown (naar beneden dus).
We zijn via Broadway, door het Flatiron District, Noho, Soho en de City Hall naar de Brooklyn Bridge gelopen.

In Greenwich Village hebben we de meest creatieve figuren gezien. Weten ze zeker dat wij in het Fashion District zitten? Hier lopen de creatievelingen.
Er waren veel winkels in andere categorieën dan in het Garment District.
Onderweg kwamen we langs een rijdend asiel. De katten zaten in glazen hokjes en de hondjes liepen met tuigjes en kleedjes op hun rug waarop stond: “Adopt me”. Zo schattig.
Het was wel een mooi idee. In een stad waar ruimte duur is en waar mensen de moeite niet nemen om op zoek te gaan naar een asiel, breng je op deze manier de stakkertjes wel onder de aandacht. En aandacht kregen ze.

Voor we er erg in hadden bleek dat we Little Italy gemist hadden. Daar waren we compleet langs af gelopen. Gezien de tijd besloten we niet om te draaien, maar door te lopen. Wellicht komen we daar later deze week nog aan toe.

In de buurt van de City Hall staan veel mooie oude gebouwen in Gregoriaanse stijl.
Alles wordt hier goed beveiligd. Er staan ‘ramps’ waar zelfs een vrachtwagen niet overheen kan bulderen en alle auto’s krijgen een ‘bomsearch’ door de overmatig aanwezige beveiliging. Er staan zelfs teksten op de hokjes waar een andere beveiliger zit als: “Do not distract the guard”, ofwel dat je de beveiliger niet mag afleiden.
Camera’s zijn ook ruim voldoende aanwezig.

De Brooklyn Bridge was ook weer voor de helft ingepakt vanwege werkzaamheden.
We zijn hem overgelopen tot de overkant en zijn daarna weer teruggegaan.
Vanaf de brug kon je het Vrijheidsbeeld zien staan. Wat is dat eigenlijk een klein beeldje. We hadden allebei verwacht dat het tenminste ter grootte van een wolkenkrabber zou zijn, maar dat is helemaal niet zo.
Het is jammer dat je vanaf de brug geen vrij uitzicht hebt over de skyline van New York, zoals we dat in San Francisco wel hadden vanaf de Golden Gate Bridge. Overal hangen de staalkabels waaraan de brug vastzit. Die zitten in de weg voor het uitzicht. Het is wel een mooie brug overigens, maar wat is hij druk met toeristen die steeds overal voor je beeld staan en lopen. Net als wij, dat klopt, maar we voelen ons niet echt toerist.

Aangezien we in de buurt waren van Ground Zero, hebben we daar ook nog even een kijkje genomen.
Onderweg kwamen we in het City Hall Park niet alleen ratten, maar ook vuurvliegjes tegen. Dat ziet er heel geinig uit. Die hadden Rich en ik nog nooit eerder gezien.

Het terrein van Ground Zero is afgezet met hekken. Er wordt aan twee nieuwe torens gewerkt, waarvan één toren al in vergevorderd stadium is. Het is heel gek om het gebied te zien dat je op de televisie hebt gezien net na de ramp. Je kan het je bijna niet meer voorstellen dat 9-11 alweer bijna tien jaar geleden is.
Onderweg naar de metro kwamen we een tijdelijk monument tegen. Terwijl we daar een plaatje van maakten, kwam er een man voorbij lopen. Hij leek me midden dertig te zijn en had een kantoorpak aan. Hij was aan de telefoon terwijl hij langs kwam, maar hield toch even in bij het monument. Alsof de man hier regelmatig voorbij komt, maar soms even stopt om stil te staan bij die dag. Het is niet ondenkbaar dat hij één of meerdere mensen uit zijn vrienden- of kennissenkring is kwijtgeraakt op die dag.

Een stukje verderop hebben we de metro terug naar ‘huis’ genomen.
Het was alweer over tienen toen we thuis kwamen en we hadden nog niet gegeten. Verrassend.
Rich wilde aanvankelijk pizza bestellen. Uiteindelijk werd het een maaltijd van de Whole Foods Market (WFM); vers en gezond. Een niet heel goedkope, maar wel gezond alternatief op pizza.
Bovendien verwachten ze morgen onweer en regen. Dat is ook te voelen. De temperaturen waren vandaag weer erg warm (31 graden) en klam. De regen zit in de lucht.
Als het dan toch morgen gaat regenen, kunnen we beter dan pizza laten bezorgen. Laat de bezorger maar nat worden, dan hoeven wij tenminste niet de deur uit om eten te halen.
Terwijl ik dit type hoor ik de eerst druppels tegen het raam tikken. Laat dat onweer maar komen. Misschien kunnen we er nog wat mooie plaatjes van maken. Dan moet het wel vannacht gebeuren graag…

• 17 Juni 2011 - 23:23

Paul En Ronald:

Wat skylines betreft wij hebben van de week de Skyline van Antwerpen gezien van op het MAS MUSEUM IN ANTWERPEN ( = museum aan de stroom) we kregen er ook nog een maansverduistering en VTM tv ploeg bij. Echt de moeite. Prachtig gebouw en mooi uitzicht
    XXX